Taggar:

Rätt klang på Kulturskolan

Halmstad Kulturskolas gitarrlektioner krävde en annan akustik än vad lokalerna i det 80 år gamla stenhuset kunde erbjuda. Man behövde en prisvärd, flexibel, okomplicerad och stilren lösning – och vände sig därför till Akustikmiljö för att få råd om lämpliga lösningar och materialval.

Gitarrummet är inte stort om man räknar kvadrat, bara tolv. Men med en takhöjd på över tre meter, väggar av sten och betong och med djup fönstersmyg och höga fönster som reflekterar ljudet, skapades en ljudbild som var allt annat än optimal för verksamheten, det vill säga att undervisa och spela gitarr i grupp. 

  - Akustiken är mycket viktig för oss, säger Dennis Lagerkvist, it- och teknikansvarig vaktmästare på Halmstad Kulturskola. Den måste vara anpassad så att tal och musik kan fungera i en behaglig ljudmiljö utan att leva kvar i rummet för länge. Vid för lång och jobbig efterklang kan det bli svårt för elever att uppfatta information och väldigt tröttande för pedagogen i det långa loppet. Som det här rummet var innan hade det kanske funkat för en person som gillar att spela med mycket efterklang, men för undervisning med upp till fem elever hade det helt enkelt inte gått att acceptera.

Vi befinner oss på St Olof, en av de lokaler där Halmstad Kulturskola bedriver sin kommunala undervisning inom musik, film, drama och dans. Det är ett anrikt hus från 1930-talet som tidigare varit tuberkuloshem, tandläkarmottagning och skola. I de smala korridorerna med högt i tak ekar plink från gitarr och piano. Just till de här lokalerna har man dock förlagt de lite tystare lektionerna – starka instrument som slagverk, elgitarr och blås klarar inte akustiken av. 

Vi vill ju ge barnen en lugn och avstressande miljö att vara kreativa i Men även för gitarr, piano, flöjt, musikterapi, körsång och bild krävs rätt ljudmiljö.

  - Huset är jättefint och är en kreativ miljö att vara i. Men det märks direkt på både barn och lärare när ljudet inte är bra. I bildsalen till exempel skedde undervisning i fyra år utan akustikreglering. Det var jobbigt för alla, lärarna var förtvivlade, undervisningen blev lidande och jag tror inte att barnen var så kreativa. Det var en stressig, högljudd miljö där ingen mådde bra, säger Dennis Lagerkvist.

Akustikmiljö har de senaste två åren levererat lösningar till flera olika rum i huset – ett större rum på vinden för stråk och sång, personalens köksutrymme och just bildsalen, som efter att ha fått diskreta ljudabsorbenter med luftspalt i taket blev ett helt annat rum att vistas i.

  - Vi vill ju ge barnen en lugn och avstressande miljö att vara kreativa i, och jag tycker att man särskilt känner det i det här rummet nu, säger Dennis Lagerkvist.

Och är man en nöjd kund är det klart att man fortsätter med samma leverantör. Så Akustikmiljö kontaktades igen i vintras för att lösa problemet med det lite för högljudda gitarrummet. Andreas Hultfeldt från Akustikmiljö kom dit och inspekterade.

  - Rummet var hemskt. Det hade en alldeles för långför musikutbildning och behövde lugnas ner, förklarar han, när han nu är på återbesök i det åtgärdade rummet. Betongen förstärker klangen, och det kan ju vara bra i vissa musiksammanhang, men här behövdes den rundas av så att man skulle orka vara i rummet över huvud taget.

Han ställer sig och pratar rätt in i ett av hörnen för att visa hur ljudtrycket är som starkast där, och pekar och visar hur det i ett sådant här litet rum blir en ganska stor andel hörn och takvägg-vinklar. 

  - Samtidigt kan man inte montera upp hur mycket absorbenter som helst, för då blir ljudet för torrt.

Dennis Lagerkvist är en ovanligt kunnig beställare, så diskussionen går vidare om burkigt ljud, basdämpning och hur efterklangstiden påverkas av mängden ljudabsorbenter.

  - Men man behöver inte kunna så mycket om ljud för att få hjälp av oss. Vi har till exempel många frågor från förskolor och skolor, och då handlar det ju om att de som vistas i lokalen ska berätta hur de upplever det, och så ska vi hitta en lösning, säger Andreas Hultfeldt.

Vad gäller gitarrummet så gick det ganska lätt att komma fram till vad som behövde göras för att få rätt ljudbild. Men Kulturskolan hade några andra krav också. Lösningen skulle vara prisvärd på grund av begränsad budget för lokalanpassningar. Dessutom skulle den vara flexibel, eftersom rummet kanske i framtiden kan komma att användas till något annat. Och, inte minst viktigt: lösningen skulle passa rummets stil.


  - Det blev ett paket bestående av absorbenter fördelat på tak och vägg, säger Andreas Hultfeldt. I taket sattes absorbenter som linjerade med armaturerna och på väggarna sattes ljuddämpande 50 mm tjocka anslagstavlor i samma färg som väggen. 

I det här ganska okomplicerade uppdraget rekommenderade Akustikmiljö lämpligt materialval och montageföretag. Alla komponenter förtillverkades och montaget tog knappt e

n dag. Och Halmstad Kulturskola kunde snabbt få i gång undervisning i rummet.

  - Gitarrläraren är väldigt nöjd, säger Dennis Lagerkvist. Man kan tycka att det är en liten förändring för egentligen syns knappt någonting i rummet, men upplevelsen av musiken blir helt annorlunda. Och det ger ju bättre kvalitet på undervisningen – och duktigare barn.

PROJEKT: St Olof Kulturskola
ÅR: 2012
AKUSTIKER: Efteråtgärd på rekommendation av Akustikmiljö