AIM’N SPORTSWEAR

Gym på lagret, träningtights som klädkod och pilatesbollar som kontorsstolar. På Aim’n i Halmstad har kontoret formats efter affärsidén.

Gym på lagret, träningtights som klädkod och pilatesbollar som kontorsstolar. På Aim’n i Halmstad har kontoret formats efter affärsidén. Ett möte på jobbet kan betyda stela kostymklädda herrar och damer kring ett konferensbord och kanske en tradig powerpoint att gå igenom. Men det kan också innebära att krypa upp med den bärbara datorn i en sittsäck under inomhuspalmer, iklädd träningsbrallor och gympaskor. Det är modellen på Aim’n i Halmstad, sportklädesföretaget som på bara några få år har nått global succé med sina träningskläder. Grundaren Tekla Acs och eventansvariga Felicia Lindqvist har precis tagit plats i varsin Office Nap i ett hörn av kontoret för att brainstorma kring Aim’ns aktiviteter på den kommande Fitnessfestivalen. Det ser bekvämt ut.

– Det är det, intygar Felicia. Vi sitter ofta här, gärna på eftermiddagen när man vill byta miljö, eller om vi behöver diskutera något. Jag gillar att man sitter bra men ändå mjukt.

Tekla håller med.

– Vi gillar att röra på oss, och då är det skönt att skifta mellan Office Nap, vanliga stolar och pilatesbollar.

Aim’ns kontor är helt nytt, liksom lagret bredvid. Men varumärket föddes för fyra år sedan. Vi tar det från början: En dag i november 2013 skypade Tekla med sin kompis Helen Van som då bodde i Hongkong, och de kom in på hur tråkigt utbudet av träningskläder var.

– Vi tyckte inte att det fanns något på marknaden som inspirerade till en aktiv livsstil, utan mest svart och få, tråkiga mönster. Vi bestämde oss för att göra något åt det, säger Tekla.

De bildade aktiebolag, något som Tekla finansierade till hälften med studielån eftersom hon fortfarande pluggade. Helen började leta efter fabriker och Tekla började designa. Med sin idrottsbakgrund och med studier i design och produktutveckling i bagaget var hon säker på vad hon var ute efter; snyggt, bekvämt, funktionellt, kaxigt.

– Men vi fick höra från stora namn i branschen att vi lika gärna kunde lägga ned innan vi blev av med alla våra pengar. Att tillverka och sälja träningskläder var dömt att misslyckas, menade de. Det triggade oss tävlingsmänniskor att absolut inte ge upp utan förverkliga våra drömmar och skita i vad alla andra sa. Vill man så kan man, säger hon bestämt.

 
Succé på Instagram

Nästan direkt startade de ett Instagramkonto där de la upp bilder på sig själva när de kite- och vågsurfade. Kontot fick snabbt många följare.

– När vi fick kollektionsprover la vi upp bilder på det och fick jättebra respons. Alla tyckte att allt var skitsnyggt och blev sura när grejerna inte gick att köpa ännu, säger hon.

Det skyndade på processen och bara ett halvår efter det där Skypesamtalet fanns den första kollektionen ute till försäljning via webben. Allt sålde slut på 4,5 timmar.

I början fanns verksamheten hemma hos Tekla och hennes sambo Robin, som är vd i bolaget. På kvällar och nätter packade de ordrar och svarade på mejl, samtidigt som de hade en liten bebis och höll på att öppna Aim’ns första fysiska butik i Halmstad. I dag har Aim’n vuxit till ett företag med 17 anställda och omsätter närmare 70 miljoner, mycket tack vare Instagram som global marknadsföringskanal, produkter med kvalitet, ett tydligt budskap och en osviklig känsla för trender och timing. Kläderna säljs globalt via den svenska webbshoppen och onlinebutiker i ytterligare åtta länder samt i den egna butiken i Halmstad. På Nya Zeeland, där Helen bor, finns en filial med lager och distribution som förenklar och gör det billigare för kunderna i Oceanien. Nyligen utnämndes Aim’n till Årets nykomling på den stora modegalan Habit, och har dessutom fått lokala priser för sin marknadsföringsmodell och för sin butik.

– Det är så roligt att få priser, inte bara för det vi gör, utan hur vi gör det, säger Tekla. Vi är så noga med alla detaljer och vill att allt, samspelet med kunden och våra budskap, ska vara äkta, och det är häftigt att ha lyckats med det.

 
Kreativt och lekfullt

Samarbetet med Götessons och Akustikmiljö har vuxit fram steg för steg, och på ett rätt typiskt vis för båda företagen. Götessons kreativa chef Johan Götesson lärde känna Tekla när Aim’n tillfälligt hade sitt lager på restaurangen Spis & Deli, som ägs av en av hans kompisar. Inför en resa till Dubai passade Johan på att köpa nya träningstights till sin dotter. Och när hon lade upp en Instagrambild på sig själv, i tightsen, framför Burj Khalifa i Dubai, såg Aim’n den och bad att få dela den.

– Vi är jätteimponerade av Teklas och Helens företagsamhet. Och det är kul att de har hittat saker i vårt sortiment som passar in i Aim’ns värld, säger Johan Götesson.

För när Aim’n växte ur sina provisoriska lager, bestämde man sig för att en gång för alla flytta till och skapa egna rymliga, ändamålsenliga och väldesignade lokaler med plats för kontor, lager, personalutrymmen, gym och inte minst fotomiljöer. Tekla, med sitt öga för design och detaljer, bestämde det mesta av inredningen – en blandning mellan ruffa material, stilrena möbler och mjuka textilier.

– Målet är att man ska bli glad av att komma in här och känna sig kreativ. Och vi lever på Instagram, så vi har lagt extra kraft på att göra kontoret Instagramvänligt, med snygga golv och rena ytor. Men också lekfullt, ungefär samma som med kläderna, säger Tekla.

 
Sittplatser för alla behov

Vissa av väggarna är OSB-skivor, och under dämpande, mönstrade golvplattor i vitt sticker rå golvbetong fram. Första intrycket är att lokalen inte riktigt är klar, men det är den.

– Vi tänkte ha enbart betonggolv först men det blev lite för hårt och skramligt. Fast jag ville inte täcka hela, så vi valde att lägga plattor på delar av golvet i ett fräckt mönster, säger Tekla.

Sex personer jobbar här. Deras kontorsplatser delas av med bordsskärmar i beige, sladdar löper ned genom uttag i borden och hålls på plats av kabeldiken inunder borden. I stället för kontorsstolar sitter medarbetarna på så kallade Office Ballz, pilatesbollar med tygöverdrag med blixtlås och sömmar i avvikande färg – väldigt mycket snyggare och fräschare än en bar gummiboll, men fortfarande med samma funktion: den som sitter på den måste automatiskt parera och balansera och får stärkt coremuskulatur och bättre hållning på kuppen.

– Klart att vi som gillar träning ska ha sådana, säger Tekla.

Dessutom finns här ljudabsorbenter i taken och massor av konstgjorda växter. Och så sittsäckarna då, med det passande namnet Office Nap. En möbel som på sätt och vis uppmanar till vila snarare än träning. För det är ju lika viktigt.

– Genom att köpa in dessa ger en arbetsgivare signalen att det är ok att ta en liten tupplur under arbetsdagen och samla energi. Forskning visar att det är bra, säger Johan Götesson.

– Jag har faktiskt inte testat att sova i den ännu, men det är ju skönt att möjligheten finns! Vi använder dem mest att sitta i; ingen har somnat här ännu i alla fall, säger Tekla.

På OSB-väggen sitter loggan: stora, rundade gemena bokstäver där ett av benen på m:et och ett av benet på n:et löper ner parallellt och vidare ut på golvet. Strecken har blivit Aim’ns främsta signum och har också blivit kopierade av andra märken. Men ingen har kommit på idén att göra loggan av ljudabsorbenter, det är ett som är säkert. Utom Aim’n.

– Det blev supersnyggt, konstaterar Tekla, och förklarar att tack vare kardborreband på baksidan kan loggan flyttas – särskilt smart när de har med sig liknande på olika event eller i popup-butiker. Den går också bra att fästa med fiskelina från tak eftersom den är så lätt.

– Det är extra kul att jobba ihop med en kreativ kund som kommer på egna lösningar. Loggan i det materialet har ingen stor påverkan på ljudmiljön, men det är ju riktigt snyggt, säger Johan Götesson.

 
Viktigt budskap

Marknaden för träningskläder har exploderat de senaste åren och det har också blivit mer och mer accepterat att gå runt i träningskläder även utanför gymmen. Något som gjort att folk bryr sig mer och mer om färger, mönster och design, utöver funktion. Aim’n kombinerar allt det. Tightsen finns med hög, bekväm midja och kläderna finns i mängder av olika mönster och kulörer, även om de svarta är storsäljarna. Numera sitter också Aim’nloggan på allt från mjukiskläder och klänningar till bikinis. Butiken inne i Halmstad har varit en storsuccé från den dag den öppnades och köerna proppade igen hela passagen utanför. Det har dessutom blivit ett populärt ställe att hänga på för många unga. Något som gör Tekla extra glad. För förutom att sälja kläder vill Aim’n gärna påverka fler att leva ett aktivt liv. Och våga vara sig själva.

– Vi fick ju höra av folk i branschen att vår idé inte höll. Det fick oss att tro på våra drömmar, och det vill vi förmedla till andra, bland annat via sociala medier. Vi får mejl från folk som skriver att vi förändrat deras liv, att de sagt upp sig från jobbet för att leva ut sina drömmar, säger Tekla.

Hon berättar om unga tjejer som brukar hänga i butiken och skriver ned sina drömmar och lägga i Aim’ns drömburk, trots att de ännu är för små för att handla och ha kläderna. Om ungarna på skolan hon åker förbi om morgnarna på väg från förskolan, som vinkar glatt till den strajpade bilen och bär Aim’ns gympapåsar med stolthet.

– De har fattat grejen vi förmedlar. Det är ju inte bara kläder det handlar om, utan något mycket mer.

Namnet, den aktiva verbformen, ska också spegla just det: den ständiga rörelsen framåt. 2018 kommer nya kollektioner och designer, träningsresor och event, och i början på året öppnar butik i Göteborg.

– Vi siktar alltid mot nya mål och är alltid i rörelse, så namnet passar oss perfekt. Egentligen vill vi ju förändra världen, även om det låter klyschigt. Men eftersom vi nu har den här plattformen som ger kraft och möjlighet att nå ut till så många, vill vi fortsätta att inspirera framför allt unga tjejer till att våga drömma. Att göra något av sina drömmar, precis som vi gjorde, säger Tekla.