Taggar:

Nordiska ljudmiljöer tar plats i Nederländerna

LOD Akustisk lamellstav

LOD är en ny typ av takhängande stavlamell som passar perfekt när du vill skärma av en yta eller göra en rumsavdelning. Med sin diskreta och funktionella design smälter den in i omgivningen...

Holländarna har länge varit förtjusta i nordisk design. Men nu har de också fått upp ögonen för akustiken. en av branschens frontfigurer och en sann nordisk ambassadör är Bram Roose, som nu sprider nordiskt ljud över hela Benelux.

När jag får tag på Bram Roose på telefon i Amersfoort i Nederländerna, sitter han med ett kärt besvär: 30 kundfakturor som ska skrivas och skickas före årsskiftet. Ett tydligt bevis på att hans företag Nordic Silence har lyckats bra under det första år som det har funnits.

- Jag har vunnit i princip alla upphandlingar jag varit med i. Vi är de enda som kan garantera en kvalitetssäker akustiklösning, och det är otroligt viktigt för kunderna. Att vi dessutom verkar i brytpunkten mellan design och funktion är något som allt fler uppskattar, säger han.

Uppdragen - att tillsammans med inredningsarkitekter ljuddämpa effektivt och snyggt i offentliga miljöer och på kontor runt om i Nederländerna, Belgien och Luxemburg - har rasat in. Detta trots att marknaden enligt Bram Roose är ganska omogen.

- Det börjar bli viktigt med ljuddämpning och akustik. Bland arkitekterna är det olika; vissa ser det som en ren bygg och konstruktionsfråga medan andra förstår hur tätt det hänger ihop med interiördesign. En del har stor kunskap, andra mindre. De flesta har nog mindre faktiskt, vilket innebär att vi ofta får en coachande roll där vi försöker översätta deras behov i konkreta lösningar.

Öppna kontorslandskap

läget i Nederländerna, som är Bram Rooses största marknad, är precis som i många andra länder: det är dyrt att bygga nytt och i stället för att flytta försöker företag maxutnyttja det utrymme de redan har. Små separata kontorsrum rivs till förmån för öppna kontorslandskap. Ett typiskt projekt för Nordic Silence är ett daterat kontorshus från 70-talet som strippas totalt på insidan och byggs upp igen med öppen planlösning.

- Företagen älskar det, det är transparent, kreativt, trendigt och platseffektivt. Men det innebär en utmaning för inredningsarkitekten. Ont om väggar, öppna ytor där ljud fortplantas och allt fler kan störas av varandra. Men det är där vi kommer in i bilden med vår expertis och våra flexibla lösningar.

Nordisk atmosfär

För att förstå Nordic Silences framgång och starka position behöver vi dock gå tillbaka lite i tiden. Alltihop började egentligen med att Bram träffade sin finska fru och började besöka landet.

- Varenda gång vi var i Finland såg jag alla dessa vackra, enkla men ändå väldesignade saker. Jag kände förstås till att ni i Norden är duktiga på design, men nu kunde jag själv uppleva den speciella atmosfären designen skapar, säger han.

Så när han efter 18 år som anställd marknadsförare och säljare i större företag kände att han ville vara mer kreativ, utveckla egna koncept och jobba för att förverkliga sina egna idéer, kändes det naturligt att ta upp den nordiska tråden.

Bram RooseBram Roose
Nordic Silence och Tunnelma Design
- Jag startade mitt första företag, Tunnelma Design för sju år sedan. Vi importerar nordisk design från Finland, Sverige och Danmark. Men jag ville inte bara vara Benelux-agent för nordiska lampor och prylar utan också skapa något. Så egentligen handlar det mer om atmosfären än produkterna, vilken känsla ett rum ska ha och hur den ska påverka de som befinner sig i det.

Bram Roose beskriver sina skapade atmosfärer som nutida, varma och med en särskild nordisk skruv. Prydliga och enkla, hellre med trä än aluminium, och med nordiskt dna och prägel. Tunnelma betyder just det, på finska: atmosfär.

- Atmosfärkonceptet är nyckeln till framgången, men det handlar också om tajming. Nordisk design har på senare år blivit otroligt hett i Nederländerna, säger han.

Efter några år, och med ett stadigt växande kontaktnät bland arkitekter och inredningsarkitekter, började Bram Roose få allt fler frågor om akustik.

- Först förstod jag inte varför de vände sig till mig. Jag kunde ju inget om det. Men det var en förtroende och varumärkesfråga: kunderna och mina samarbetspartner räknade med att jag skulle komma på en bra lösning, och det allmänna intrycket här var, och är, att i Skandinavien är man bra på akustik.

Så han började researcha och lärde sig att så var det. Och så googlade han helt enkelt på ”skandinavisk akustik” och råkade på Akustikmiljö.

- Det viktiga för mig var att hitta någon som kunde skräddarsy lösningar, och när jag läste om Akustikmiljö och såg bilderna på webben så fick jag genast en massa idéer. Jag kände att här fanns det möjligheter att tillgodose kundernas behov.

Nordisk tystnad

Och så föddes varumärket Nordic Silence och, som det heter, på den vägen är det. Samarbetet blomstrar. Nu är Nordic Silence och akustiklösningarna en tydlig del av Bram Rooses företagsidé. Också här är namnet viktigt och signifikativt.

- Alla i Nederländerna vet vad den nordiska tystnaden innebär. Vi föreställer oss lugnet i att åka bil eller vandra i ett tyst och magiskt landskap flera timmar utan att uppleva störande ljud eller ens träffa en enda människa. Samtidigt som det signalerar kvalitet och kunnande. Ett perfekt namn.

Drömprojekten kommer

Under året som gått har Bram Roose, Akustikmiljö och olika inredningsarkitekter samarbetat kring flera spännande uppdrag. Bland annat att lösa akustiken i ett kontorslandskap där lunchrummet placerats som ett hjärta mitt i lokalen och företaget oroade sig för bestickskrammel, microvågspling och samtal som skulle störa de som samtidigt satt och jobbade i närheten. Eller det helt nybyggda sport- och kulturcentret där alla idrottshallar försetts med perfekt ljuddämpning efter alla konstens regler, men där arkitektens estetiska uttryck gått före akustiken i entréhallen, med ett hårt och besvärande ekande ljud som följd.

- Helt galet, men trots att vi bara hållit på ett år så tycker jag att jag redan har fått utföra mina drömprojekt. Men det lär komma nya, för allt fler hör av sig när de ser våra smarta lösningar, säger Bram Roose.

Nela Viskovic Arkitekt: Nela Viskovic
Inredningsarkitekt med kontorsdesign som specialitet. Trendspaning: ”Akustiklösningar behövs mer och mer. När de öppna kontorslandskapen behöver delas av men ändå vara semitransparenta och flexibla fyller designad ljuddämpning en dubbel funktion – det ger en god ljudmiljö och synliga rumsavdelare.”

Bodemsanerings kontor i utrecht

Utmaning
Företaget Bodemsanering i Utrecht utför markmätningar åt den holländska statliga järnvägen och jag fick i uppdrag att inreda deras kontor. De ville ha en öppen men ändå tyst miljö med bara några få utrymmen där man kunde stänga om sig. Inspirationen kom från staden Utrecht, så lounge-utrymmet fungerar som ett torg och är placerat i mitten av kontoret. Kundens första reaktion var att det skulle bli för störande för de som satt och arbetade i närheten eftersom alla vanligtvis inte äter på samma gång.

Lösning
Jag skapade en visuell men ändå transparent barriär med LOD-stavar i olika jordfärger. Råmaterial och ytor i lager kopplar till jordlager, vilket kopplar till företagets verksamhet. På väggen i loungen sitter en PRINT ljudabsorberande tavla på ungefär 4x2,5 meter. Fotot är taget av den holländske fotografen Kees van de Meene och är ett gammalt järnvägsmotiv så det kopplar till företagets uppdrag. Lamporna är också gjorda av ljuddämpande material som direkt dämpar mycket av ljudet runt bordet.

Resultat
Kunden är väldigt nöjd med sitt nya kontor och ingen klagar på att de störs av ljud från loungen. Rummet har blivit väldigt mysigt och omtyckt och är verkligen ett hjärta i lokalen. LOD-stavarna har fått enbart positiva kommentarer, och för min del var det extra roligt att kunna leka med färger i olika kombinationer. Funktionen och designen i ett gör LOD-stavarna väldigt användbara som rumsavdelare.


BIG PRINT I konferensrumet hänger en stor bild med ett historiskt foto från trakten. Bilden är gjord med Akustikmiljös ljudabsorbent BIG PRINT som är en ramspänd fotovägg. kan fås i storlekar upp till 2,6x10 m.

LOD LOD Akustikstavar användes genomgående för att skapa arbetsplatser som ger en känsla av både öppenhet och avskildhet.

Koert Broekman Arkitekt: Koert Broekman - Studio Koert Broekman
Inredningsarkitekt och oberoende designer, ofta i nätverkskonstellationer. Trendspaning: ”De som ägnar sig åt akustiklösningar i Nederländerna har mycket att göra, det är ett gott tecken! God akustik har blivit en nödvändighet när allt fler strävar efter öppna arbetsmiljöer som har en informell känsla och påminner om hemmiljöer. Dessutom är den ”ruffa”, nakna stilen där man till exempel skippar innertak väldigt trendigt just nu, och när man rivit ut det upptäcker man att man får akustikproblem. Fortfarande är det ofta så att man först när man designat klart och flyttat in upptäcker att ljudmiljön inte fungerar. Det borde man ta hänsyn till, både konstruktions- och budgetmässigt, från början.”


MOLN Ljudabsorbtionen i taket kompletterades med MOLN frihängande ljudabsorbenter från Akustikmiljö. cirklar finns i storlekar upp till 160 cm (diameter).

Pelare Detalj: Pelarna i centret är klädda med SINGLE ljudabsorbent i grön profilfärg