Taggar:

Så fixar du akustiken i ditt hemmabiorum

Gardiner och växter absorberar ofta bara i diskanten medan övrigt frekvensområde lämnas obehandlat. Det är därför ljudabsorbenter behövs.

PRINT Ljudabsorberande tavla

PRINT är en ljudabsorbent där bara fantasin sätter gränsen. Välj en egen bild och skapa en tavla, eller flera för att skapa kompletta bildteman för hela lokalen.

Skärmarna blir större, förstärkarna kraftfullare och kablarna dyrare men det är rummets egenskaper som avgör hur bra ditt hemmabiosystem kommer att låta. Björn Melander på Akustikmiljö lär dig att enkelt fixa akustiken i ditt lyssningsrum med hjälp av högtalarplacering och absorption.

1. Rummet

– Vi utgår från ett befintligt rum eftersom det är situationen de allra flesta befinner sig i. Inget rum är det andra likt och varje rum har sina unika egenskaper, däribland något man brukar kalla egenresonansfrekvens, det vill säga en frekvens som förstärks eller släcks ut oproportionerligt mycket beroende på var i rummet man befinner sig. Var i spektrat den frekvensen befinner sig har med rummets storlek och proportioner att göra men generellt kan man säga att det är de låga frekvenserna med mest energi som är de mest svåra att reglera.
Rummets storlek har också inverkan på hur mycket bas det rent fysiskt kan hantera och därför ska du alltid utgå från rummets volym när du väljer högtalare. 

2. Högtalarplacering

– Har du möjlighet, se till att högtalarna spelar mot en kortvägg. Det är där du ska placera skärm, center och fronthögtalare. När du sedan placerar ut högtalarna kan du utgå från en tänkt cirkel där lyssningspositionen är mittpunkten. På så sätt kommer varje högtalare (utom suben) att få samma avstånd till lyssningsposition. Avståndet mellan högtalare och vägg kommer att påverka framförallt basresponsen och en tumregel brukar vara att man sätter högtalarna tätt mot väggen i ett litet rum och 1,5 meter eller mer från väggen i ett större, men räkna med att du kommer att behöva dämpa ytan bakom hur du än bär dig åt eftersom bas och låga mellanregistertoner till skillnad från mellanregister och diskant är rundstrålande och saknar riktverkan.

Med centerhögtalaren i mitten rakt fram placerar du sedan fronthögtalarna 30° utifrån en tänkt linje från lyssningspositionen mot centerhögtalaren. Bakhögtalarna placeras sedan på 110° avstånd från samma centrumlinje. Samtliga högtalare utom suben ska placeras i öronhöjd. Eftersom ingen vill ha en centerhögtalare mitt i bilden får man kompromissa och placera den i underkant av skärmen men rikta den snett uppåt mot lyssningspositionen.

Många vill ha en så stor bildyta som möjligt men man ska komma ihåg att det sker på bekostnad av ljudet eftersom fronthögtalarna då många gånger kommer att hamna för långt isär för ett bra stereoperspektiv och dessutom för nära sidoväggarna vilket ofta ger upphov till oönskade reflexer. Det är också viktigt att avståndet mellan högtalare och vägg är lika på båda sidor. Symmetri är a och o när det gäller stereoperspektivet.

För att hitta rätt placering av suben finns flera sätt men vad det handlar om är att hitta det ställe i rummet där man får jämnast basrespons. Du kan göra detta genom att ställa suben i lyssningsposition och spela upp ett stycke musik med fyllig bas som du är väl förtrogen med samtidigt som du går runt på knä – kom ihåg, öronen i lyssningshöjd – tills du hittar ett ställe där basregistret låter bra. De ska inte låta klent eller ihåligt och heller inte överdrivet bumligt utan jämnt och fylligt. Du kan också göra samma sak genom det sinussvep som många surroundreceivrar kan spela upp. Där basen låter bra ställer du suben. 

3. Absorption

– Nu är det dags att dämpa rummet för att få bort så mycket av de tidiga ljudförvrängande reflexerna som möjligt. Det är nämligen inte bara direktjudet från högtalarna som når dina öron utan också reflekterande ljud från alla möjliga ytor i rummet. Problemet är att det reflekterade ljudet når öronen och hjärnan lite senare än direktljudet och vad gäller de volymstarka förstareflexionerna blir de extra jobbiga för hjärnan att skilja ut från direktljudet och resultatet blir att du upplever ljudet som diffust.

För att ta hand om direktreflexer från huvudparet ska du börja med att sätta upp absorbenter på rummets långsidor. Här tar du hjälp av en kompis som med en spegel av någorlunda storlek flyttar denna från den ena främre högtalaren bakåt mot lyssningspositionen – hela tiden i öronhöjd. När du ser högtalaren i spegeln vet du också var reflexen träffar väggen och det är där du ska sätta absorbenten. För att öka effektiviteten på absorbenten ska den placeras en bit ut från väggen med en luftspalt som är lika bred som absorbenten är tjock. Det här förbättrar absorptionsegenskaperna framförallt i det lägre registret.

Bakom nacken sätter du sedan en annan bredbandsabsorbent som tar bort huvudhögtalarnas reflex mot bakväggen. Det här gör du dels för att ta bort den störande reflexen från huvudhögtalarna, dels för att de bakre högtalarna ska få arbeta så ostört som möjligt. Också här monterar du absorbenten med en luftspalt till väggen.

Så till sist området bakom huvudpar och centerhögtalare. Här kommer du att få en oönskad spridning av bas och lågt mellanregister mot väggen bakom fronthögtalarna och därför sätter du en eller flera bredbandsabsorbenter, med luftspalt, också på den väggen.  

Var också noga med att använda riktiga absorbenter. Skumgummiplattor, tjocka draperier och liknande tar bort alldeles för mycket av både det högre mellanregistret och den diskant som vi absolut vill behålla. Generellt tappar ett allt för dämpat rum klang och låter livlöst. En tumregel brukar vara att cirka 30 procent av lyssningsrummets väggar ska vara dämpade (med riktiga ljudabsorbenter!). 

När du har gjort detta återstår visserligen några kritiska punkter i rummet, framförallt rummets hörn, som man bör skära av med ytterligare absorbenter, men just nu tycker jag du ska ta en paus i arbetet. Slå dig ner i soffan istället och sätt på lite musik. Du kommer att upptäcka att ditt rum aldrig har låtit bättre.

TRIPLE

TRIPLE absorbent är effektiv på att dämpa sidoreflexer tack vare att den sticker ut 220 mm från väggen. Ytskiktet som är laminerat kan fås i flera olika utföranden. Används ofta i hem-, studio-, kontors- eller skolmiljö.

VERTIKAL

Lamellgardiner är vanligt förekommande i många olika miljöer och passar bra om du har stora glaspartier i ditt hemmabiorum. Att kombinera funktionen hos en vanlig lamellgardin med god akustik gör hela produkten så mycket mer praktisk då den blir effektiv på många sätt.

PRINT

print är en ljudabsorbent som passar bra när man vill att biorummet ska se ut som ett riktigt hem – med tavlor. Välj mellan ett motiv i vår bildbank eller använd en egen bild/bildtema för att skapa just den miljö du tänkt dig. PRINT går att beställa med synlig eller dod ram.

NIVÅ

NIVÅ är en fondvägg framtagen i samarbete med tre designers - Camilla Tillberg, Gill Weibull och Maria Holmgren. idén var att skapa en ljudabsorbent där form var lika viktig som funktion. Resultatet är en spännande olikformad väggmodul i polyesterfiber med en flockad yta i olika nivåer.

Referenser

Flera av de mest välrenommerade musikstudiorna i Norden har våra ljudabsorbenter i sina lokaler. Så även stora radio- och tv-studios i Norden. Internationellt har vi i samarbete med SMT AB levererat ett flertal studios, lyssnings- och biorum runt om i världen bla till oscarsnominerade David Croziers egna hembiorum som va filmmixer för "Harry Potter" och "Mission Impossible” filmerna och han hade följande att säga om Akustikmiljös produkter:

”This cinema exceeded my wildest expectations. The acoustics is better than most professional sites I visited."


Här kan ni se ett reportage om David Groziers hembio.