Taggar:

Tystare på Koenigsegg

  • Extremt. Allting extremt ned till minsta detalj.
  • En del av Koeinigseggs ingenjörer sitter med utsikt över produktions-hallen, något som skapar en tätare kontakt mellan alla bilbyggare. I bild även ljuddämpande sittkuddar Hang On från Götessons.

I bilfabriken vid flygvapnets gamla F10 utanför Ängelholm råder febril aktivitet. Nu införs dubbla linjer då både Agera RS och Regera ska produceras parallellt med allt vad det innebär av krav på såväl logistik som hantverksskicklighet hos bilbyggarna.

Extremt. Allting extremt ned till minsta detalj. Så kan Christian von Koenigseggs skapelser beskrivas i korta ord. Ta bara en sådan sak som nya bilen One:1 med en motor på en megawatt (1.340 hästar!) och ett vikt-kraftförhållande på 1:1, det vill säga lika många hästkrafter som den är kilo tung – därav namnet.

Även platsen är ovanlig, företaget huserar i flygvapnets nedlagda flottilj F10 utanför Ängelholm. Det ger Koenigsegg en unik fördel då man har tillgång till den gamla flygrakan som är 1,7 kilometer lång där man nästan dagligen testar bilar. Den militära historien med vrålande starter av flygvapnets Lansen, Draken och Viggen har också en annan oväntad fördel – inga grannar tycker att motorljuden känns påfrestande.

Stora förändringar i produktionen

Under hösten 2015 inleds ett arbete med dubbla produktionslinjer och antalet anställda närmar sig 100 personer. För att få plats har ett utvecklingsteam därför flyttat ut till produktionen. Man sitter på något som kan liknas vid en brygga, varifrån man blickar ut över fabriksgolvet. 

Med flytten kom en akustisk utmaning – hur får man en rimlig arbetsmiljö för utvecklare och ingenjörer när kontorsarbetet är förlagt till en fabrik? En stor förbättring kom genom att använda ljuddämpande mattor i kontorsdelen samt att taket sänktes genom ett antal hängande ljudabsorbenter som förbättrar akustiken lokalt vid arbetsplatserna.

– Det märks verkligen att absorbenterna sitter där, säger Christian von Koenigsegg. Man blir inte lika trött i rösten eftersom man inte behöver skrika längre. Vi kommer att jobba vidare med fler förbättringar framöver, helt klart. 

På frågan om favoritljudet från bilar svarar Christian:

– Jag är ju en motorkille, så vindsus och hjulupphängning är väl inte det jag brinner mest för. Annat är det att höra motorn sjunga, gärna i uppförsbacke så att den får jobba. Men det ska sägas att jag egentligen gillar fart som inte bara handlar om motorer. Våra bilar har flera gånger slagit rekordet för världens snabbaste sportbil med hastigheter runt 400 kilometer i timmen. Men farten man kan ta kurvor, hur snabbt motor och drivlina reagerar, inbromsningshastighet, är lika viktiga.

Lokal utveckling och produktion

Koenigsegg utvecklar bilarna och alla kolfiber- och motordetaljer på plats i Ängelholm. Företaget har en ingenjörstab på cirka 25 personer. Den tekniska utvecklingen samt design leds av Christian von Koenigsegg själv.

I mars 2009 utsågs Koenigsegg CCXR av den amerikanska tidskriften Forbes till en av världens 10 vackraste bilar någonsin. Koenigsegg har även erhållit det prestigefyllda tyska Red dot award samt Svensk Form för utmärkt svensk design.